論説資料保存会

英語学論説資料 第50号 第6分冊増刊 (Collected Articles on The English Language 50-6Extra) 

  収録論文

《英語教育》

Discussing and Debating Controversial Issues in English: A framework for a Japanese university seminar
Steve Lia

Using the JACET 8000 Word List to Evaluate L2 Vocabulary and Reading Difficulty
Jan STEWART,William STEWART

Making Second Language Students Movie Stars: Activating Alternatives to Intensive Grammar
David John WOOD

中学校における文法項目の系統化の試み ―文法学習表の作成とDDL学習教材への適応―
神谷昇,西垣知佳子,小山義徳

The Effect of Teachers' Language Choice on Students' Learning of Grammar ―First Language or Target Language?
KANEKO Asako

アスペクト性を認識させる文法指導
中川直志

Learning Vocabulary from the TEFL Perspective: Considerations on English Vocabulary Instruction for the Japanese
Mariko Kubo-Holland

読み書きに困難を抱える生徒における有効な英語指導の検討 ―多感覚学習法,フォニックス指導を通して―
佐藤七瀬,熊谷恵子

STUDENT EVALUATIONS OF PEER INTERACTION IN AN "ENGLISH EXPRESSION" COURSE
KAZUKO MINEMATSU

Lexical Inferencing in L2 Reading Comprehension by Japanese Learners of English
Ryoko Saito

Linguistics Applied to the Interlanguage: The Social Turn
HYWEL EVANS

An Extensive Reading University Course: An Attempt to Approximate the Course to True Pleasure Reading
Harumi Suga

「英語教育」という幻想
阿部公彦

映画を用いた大学英語授業 ―語用論的な力の育成をめざして―
川﨑沙織,柾木貴之

国語教育と英語教育の連携前史 ―戦後から1960年代までを対象に―
柾木貴之

照応表現の理解における明示的知識の必要性と単文処理速度との関係性
臼倉美里

「普通の大学生」のための海外短期研修用英語自主学習教材開発の試み
小田登志子

医学英語講読の授業 ―静的な読みから動的な読みへの転換を求めて―
柴家嘉明

TOEICテスト対策授業におけるCLIL型学習方法の試み ―英語学習とキャリア教育の連携の可能性を考える―
間中和歌江

A Rasch analysis of L2-English achievement goals of female university students
Jean-Pierre Joseph Richard

On Bourdieu's Theory of Practice and Reflexive Pedagogic Training
Neil Addison

外国語活動の重要語とHi,friends!の使用語の比較 ―教員への意識調査の結果から―
相澤一美,酒井志延,安達理恵

英語が苦手な大学生の文法理解に関する一考察 ―クイズの認知的負荷低減をめぐって―
相羽千州子

Understanding English Curriculum change at Tokyo University of Science
Stephen Jennings

Tapping into learner noticing measured by stimulated recall
Mikiko SUZUKI

Written Discourse Analysis ―Cohesive Devices and Online Tools for Improving L2 Writing―
Steven Herder

Speaking Anxiety and the Effects of Previous Overseas Experience in an English Intensive Program before Study Abroad
Tomomi Saito,Tsuyoshi Iida

第二言語学習者における言語カテゴリーの境界線 ―コネクショニストモデルによるシミュレーション―
石﨑貴士

語順と英語教育 ―世界の諸言語からの視点―
桑名保智

日本における英語授業の指導手順の変遷 ―1930年代後半から1960年代前半まで―
若有保彦

どうすれば英語が身につくのか ―英語を学習する高校生向けの話―
渡部友子

Japanese University Students' Task Representations of Paraphrasing and their Experience with it
Fumiko Yoshimura

An Exploratory Study on Correlations among Vocabulary Size,Vocabulary Learning Strategy Use,TOEIC Scores and Self-Efficacy
TAGUCHI Kaya

認知意味論的アプローチによるthere構文分析と英語教育への活用
新妻明子

グローバル化時代における大学の英語教育について
海老沢達郎

高校の英語授業へのCLIL(内容言語統合型学習)の導入
山崎勝

Developing English as a Second Language in the English Classroom
William G. Hassett

本学英語教育の30年と未来像
福安勝則

A Longitudinal Study of Students' Grammatical Accuracy during Their Production of Unscripted English
BEGOLE Bettina,XENOS Tremain

多読による英語教育 ―その効果と今後の課題―
竹内ひとみ,ベゴール ベッティーナ

文法基礎知識と英文読解力の向上
中村弘子

ICTを利用した英語2技能「聞く・話す」を向上させる教育方法の実践とその効果
市村勝己,湯川高志,青柳成俊,土田泰子

Fossilization Errors in Intermediate Japanese L2 Learners of English Speech: A Small-Scale Inquiry
Krishan KUMAR

Progress Tracking: Improving English Pronunciation for Japanese L 2 Learners of English through Group work and Peer Review
Krishan KUMAR

遅延聴覚フィードバックシステムは発音の自己調整を促進するか(1)
大岩昌子

Compromise in Materials Development
Nicholas BRADLEY

The Significance of Attempts by Japanese Students to Learn in English from Foreign Diplomats ―Contemporary International Studies Special Lecture B―
Tomoyasu Kimura,Takehiro Sato,Yukimi Asai

Examining Japanese Teachers' Use of L1 in English Classes: Frequency,Function and Reasons behind them
IZUMITANI Tadashi,RINTARO Sato

中学校における英語教育で生成文法が果たす役割 ―中学2年生を対象とした実践
茨木正志郎,久米祐介

文法学習の重要性について
藤田崇夫

An Investigation of Japanese University Students' English-Speaking Skills
Noriko IWAMOTO

Systemic Functional Approaches to Task-Based Language Teaching: Developing Language and Writing Skills through Genre-Based Tasks
Sachiko Yasuda

Exploring L2 learners' vocabulary knowledge of primary and peripheral meanings
AIZAWA Kazumi

英語ライティングにおけるトピック選択の影響と学習者の語彙サイズとの関係
岡田靖子

L2 Motivational Self Systemに焦点を当てた英語教授法
熊木秀行

Spain and the Context of English Language Education
Richard Caraker

英語習熟度テストにみられる大学1年生の英語力の推移(2)
隅田朗彦,小林和歌子,ティモシー グティエレズ

Shadowing with Natural and Slow Materials: The Effect on Intonational Boundaries
Harumi Ota

Promoting Communication in English among University Students in Japan
Hideyuki Kumaki

Control and Raising Constructions in Early L2 English Acquisition
Noriko Yoshimura,Mineharu Nakayama,Atsushi Fujimori,Hiroya Shimizu

英語コミュニケーション活動を通して向上するライティングにおける論理構成に関する一考察 ―アカデミック・ディベートの例から―
橋尾晋平

Institutional and Cultural Barriers to Gaining Proficiency for Japanese Students of English.
Michael Hall.

How can English Lessons be Turned into Active Learning? ―From the Perspective of the High School-University Articulation―
Kazuhiro Kabeya

Student Attitudes to CLIL Lessons Utilising a Problem-based Approach to English Language Education at University in Japan
Martin Parsons,Matthew Caldwell

CEFR基準と日本の英語教育について ―学際的な見地を踏まえて―
若林節子

英語ライティング授業におけるラジオ・ドラマの使用(2) ―インプット素材としての可能性の再検討―
達川奎三

プレゼンテーション能力育成を目指した指導が高校生の英語力に与える影響
千菊基司,松浦伸和,兼重昇,池岡慎,川野泰崇,多賀徹哉,田中秀太郎,久松功周,福澤健,幸建志

同期型CSCLを使った国際協調的外国語学習の実践 ―ツールの違いにおける社会的存在感と満足度との関係性―
安部由美子,益子行弘

大学英語教科書についての問題点と提言 ―旅行英語およびビジネス英語を中心としたケーススタディ―
,関根幸雄

洋画・洋楽を用いた英語教育
森貞

ESL英語指導から見た高専での英語指導改善の可能性
吉田三郎

ラベル付けアルゴリズムにおけるagreementの定義
谷川晋一

英語教師としての佐々木邦
藤井哲

Definiteness Acquisition by L2-English Learners and the Feature Specification in D
Fumio Mohri,Remi Kawaryu

EFL theory and TOEIC vocabulary
Dominic MARINI

A Survey on the Perspectives of English Language Teachers following a Summer Course Experience
Chiaki Hayashi

「教養主義的英語教育」と「実用主義的英語教育」の両立性(compatibility)と融合を求めて
吉田孝

三種類の語り口(Teacher Talk,Foreigner Talk,Motherese)と教室内英語(English in the Classroom)
吉田孝

Exploratory Considerations on Language Pedagogy from a Lingua Franca Perspective
Leah Gilner

Japanese EFL Learners' Beliefs About Pronunciation Learning and their Pronunciation Skills
Michiko Toyama

第2言語統語処理・第2言語談話処理研究を援用した第2言語読解指導に関する実態調査結果に基づく分析と第2言語読解指導への示唆に関する考察
寺内正典

How Many Cues are Effective in Known-and-Unknown Combination Vocabulary Learning?
KANAYAMA Kohei,KASAHARA Kiwamu

Are Japanese University EFL Learners Aware of the Retrieval Effect?
KANAYAMA Kohei,KASAHARA Kiwamu

Inputを大切にした外国語活動
石毛隆史

Killing Two Birds with One Stone: an Experiment Using an English Homeroom to Develop Students' Communicative Abilities and Raise Their Test Scores
Hatsuko Itaya

高等学校学習指導要領(外国語編・英語)に見る辞書指導に関する一考察 (1)昭和22年試案から昭和35年改訂版まで
寺嶋健史

Graded Readersを用いた読書ゼミ ―英語の多読、物語の多読―
竹森徹士

What's in an "S"? Towards a Pedagogy for "Global Literature(s) in English"
Paul Minford

Introducing TOEIC Bridge® to Musashino Gakuin University: Evaluation of the 2014 Results
Jeffrey Trambley,Bonnie Bergmann,Masayuki Aoki,Hiroko Umeda

CEFR-Jに基づいたCan-Doディスクリプタの信頼性と相関関係の基礎的調査 ―M大学教養英語の事例―
渡慶次正則,Norman Fewell,津嘉山淳子,名城義久

高難度音声のランキング ―どの要素が聞き取りを難しくしているのか―
松井順子

Enhancing the English Language Syllabus through PowerPoint Quizzes
Patrizia Hayashi,Sarah Holland

Appraisal and Review of Role Perception and Job Satisfaction among Expatriate English-Teaching Communities in Japan and Thailand
Paul HULLAH,Thomas HOY

A Study of the Perceived Benefits and Challenges of Using Instructional Rubrics via Moodle in an Academic English Writing Course for Japanese Students
Paul M.ARROWSMITH

大学英語教育における自立学習支援のあり方
林弘美

多読用教材(Graded Readers)を使用した読みの指導が与える影響:非英語専攻の初級レベル学習者を対象とした場合
釣井千恵

Visualization for Learning Foreign Speech
Kaoru TOMITA

"An Experimental Approach to English Reading" ―Teaching Non-English-Major Students at University―
Shin YAMAMOTO

Promoting Language Learning Autonomy in English Discussion Classes
Natalie M.Gravillis

A Scaffolding Activity for Lower Proficiency Learners in Communicative Language Teaching
Yurika Kambe

The Learning Circle in English Discussion Class
David Truxal

Searching for the Best Medium of Instruction: Japanese University Students' Views on English-Only Instruction in EAP Courses
Masakazu Mishima

A Report on "English for Science & Technology at UC Davis": The Overseas Program of the Colleges of Life Sciences, Pharmaceutical Sciences,and Sports and Health Science
YAMANAKA Tsukasa

Exploring an Adequate Placement Test with Face Validity and Learners' Sense of Reality: A Consideration of the Vulnerabilities in Existing English Assessment Models and an Attempt at a Solution
YAMANAKA Tsukasa,KONDO Yukie

Enhancing Participatory Culture and Increasing Digital Literacy (DL) through Digital Storytelling (DST) Projects in an English as a Foreign Language Program
Kazunori Nozawa

アカデミック・ライティング論序説 ―The Elements of Style,あるいはアメリカ的生活様式の教本―
三添篤郎

Learner success and teacher collaboration: Exploring opportunities for using English as a Lingua France during fieldwork in Cambodia
Jennifer Morgan

(本書目次には、転載元、掲載誌、号数が明記されております。)